Wavecom M1306B Sierra Wireless & Wavecom Supreme FAQ


VRAAG:

Beste Wavecom sierra wireless,

we hebben op een beveiligde locatie een Wavecom M1306B modem staan, daar kunnen we op inbellen en dan in de Siemens PLC S7 kijken.
Maar de overheid eist dat niet iedereen die toevallig dat nummer belt zich toegang kan verschaffen.
Dus een soort paswoord. Is die mogelijkheid er?

Ook dacht ik in het verleden begrepen te hebben dat je ook op de autoanswer mode in kan bellen en
in plaats van volledige toegang dat hij ophangt en een voor ingeprogrammeerd nummer terug gaat bellen.

Gaarne uw antwoord

ANTWOORD:

Als de applicatie de binnenkomende CALL normaal gesproken zelf opneemt met ATA, is het misschien een idee
om de Calling Line Identification aan te zetten en hierop de controleren. Alleen als het nummer van de
beller in de applicatie herkend wordt als een nummer van een geautoriseerde gebruiker, laat je het modem opnemen.

Verder kan misschien gebruik worden gemaakt van een Closed User Group (zie commando AT+CCUG). Ik heb hier
helemaal geen ervaring mee, maar de beschrijving "The Closed User Group Supplementary Service enables
subscribers to form groups with restricted access (both access to and from)." Klinkt alsof dit bruikbaar
zou moeten zijn. Verder wordt aangegeven dat de service provider hier ook maatregelen voor moet
treffen: "This service is provided on prior arrangement with the service provider". Als het interessant
lijkt kan je dus waarschijnlijk het best bij de netwerk provider navragen wat de mogelijkheden precies
zijn (en wat dat kost).


De Wavecom TCP/IP stack ondersteund het bellen naar een vast nummer als er een inkomend gesprek is om
een PPP verbinding op te zetten. Misschien ben je hiermee in de war?

Ik hoop dat het bovenstaande helpt.


Wavecom / DDS

Vraag:

Hoe kan ik het IMEI nummer opvragen van mijn normale mobiele GSM?

ANTWOORD:

Toets in *#06#

Vraag:

Wanneer i?

ANTWOORD:

Toe

Vraag:

Recentelijk heb ik een nieuw model wavecom Fastrack Supreme GSM modem DDS gekocht. Deze Supreme heeft onze M1306B van Wavecm vervangen. Deze staat nu op locatie maar er is een probleem mee.
Met gebruik van de "oude" script (geschikt voor de Fastrack M1306b) om SMS's te versturen vanuit een IBM System i, krijgt hij soms blanco SMS berichten en soms een SMS bericht waar de eerste 13 characters ontbreken. Hij krijgt nooit het compleet bericht. Weet u misschien waar dit aan kan liggen?
Ik heb de Wavecom Supreme omgeruild voor een "oude" fastrack  m1306b en die doet het goed.

 

ANTWOORD:

In het verleden (bv. in de M1306B dus) werkte het versturen van een SMS niet helemaal conform de GSM 27.005 recommandation.

In de GSM 27.005 recommandation is beschreven dat pas nadat de ">" prompt verschenen is er SMS tekst data geaccepteerd wordt.

In het verleden werd bij Wavecom modems wel al SMS tekst geaccepteerd voordat de prompt verschenen was. Dit was dus eigenlijk een bug.

Nu heeft Wavecom deze bug opgelost zodat er pas na het verschijnen van de ">" prompt data geaccepteerd wordt. Aangezien dit het juiste gedrag is volgens de GSM 27.005 recommandation, is dit dus goed en zal dit zo blijven.

Dit betekent dus dat er mensen zijn die hun script aan moet passen, om te zorgen dat de SMS tekst niet naar het modem verstuurt wordt voordat hij de prompt ziet. (Eigenlijk maakte hij dus in het verleden 'gebruik' van een bug in de Wavecom firmware. Deze bug is bij de Supreme opgelost dus daarom werkt "het niet goed meer").

 

Vraag:

Wij hebben diverse systemen bij onze klanten staan. Deze systemen bemonsteren sensoren, voeren berekeningen uit en verzenden regelmatig via GPRS deze meetgegevens in de vorm van een tekst bestand. Voor het verzenden van de tekst bestanden worden het FTP protocol over GPRS / internet gebruikt. Aangezien de systemen beperkte functies hebben wordt de FTP functie van het GPRS modem (IP stack commando’s) gebruikt. We gebruiken al jaren de GPRS modems, geleverd door D-D-S, van Wavecom type 1206B en de 1306B met IP stack. De functies en AT commando's die wij gebruiken zijn onderstaand vermeld. Nu hebben een nieuw type modem Wavecom type Fastrack Supreme van D-D-S ontvangen, die deze functies niet ondersteunen en we hebben begrepen dat de types 1206B en 1306B met IP stack niet meer leverbaar zijn. Zijn er mogelijk andere modems die wel deze functies (IP stack) en AT commando's ondersteunen of is er een ander oplossing?

Functies IP stack en AT commando's

AT#GPRSMODE=1
AT#PPPMODE=1
AT#APNSERV=""
AT#APNPW=""
AT#APNUN=""
AT#FTPPUTPATH="."
AT#FTPSERV=""
AT#FTPUN=""
AT#FTPPW=""
AT#DLEMODE=1
AT#TCPPORT=13
AT#TCPSERV=""

AT#FTPPUTFILENAME=""
AT+CGREG=1
AT+CGATT=1
AT#CONNECTIONSTART
AT#FTPPUT
AT#OTCP
AT#CONNECTIONSTOP

 

Kan u mij helpen bij het oplossen van dit probleem?

 

ANTWOORD:

Zoals u weet zit er in de nieuwe Fastrack Supreme modems wel een TCP/IP stack, maar is de aansturing anders. Attached zijn de manuals (kunnen op verzoek voor bestaande klanten opgestuurd worden per E-Mail) van versie 3.11 van de WIP stack, waaronder een migratie document om te migreren van de oude eDevice stack naar de WIP stack.

 Alle AT# commando's zijn commando's van de eDevice stack en moeten dus omgezet worden.

 We snappen dat het vervelend is dat de AT# commando's niet meer ondersteund worden. Helaas was het voor Wavecom niet mogelijk om deze commando's in de nieuwe stack te ondersteunen. We hebben gegrepen dat dit met name komt doordat eDevice deze commando's gepatenteerd (of iets dergelijks) heeft, waardoor Wavecom ze simpelweg niet mag gebruiken.

 

Vraag:

Ik heb hier een 3tal Wavecom M1306B modems ter reparatie.
Nu hebben 2 van deze modems dezelfde klacht, deze reageren nergens op, op iedere baudrate, ook is het powerledje niet aan, echter ik kan ze wel gewoon flashen met DwlWin. dit geeft ook een oke aan het eind.
Nadat ik ze van Nieuwe firmware heb voorzien werken ze weer prima, het komt altijd maar bij 1 dezelfde klant voor, bij andere klanten nooit!

ANTWOORD:

Over het algemeen is het zo dat dergelijke problemen veroorzaakt worden door het niet netjes afsluiten van het modem. Als de spanning verwijderd wordt terwijl het modem naar flash aan het schrijven is, is niet te controleren wat er gebeurd. Er kan nog net even naar andere flash locaties wat weggeschreven worden (adres valt bijvoorbeeld eerst gedeeltelijk weg). Als hierdoor de firmware beschadigd wordt, kunnen dit soort problemen ontstaan.
Aangezien het modem zelf ook gegevens (die hij bijvoorbeeld van het netwerk krijgt) naar flash wegschrijft, is niet te voorspellen of het modem wel of niet iets aan het wegschrijven is als de spanning verwijderd wordt, tenzij eerst een AT-commando gegeven wordt om eerst te deregistreren van het netwerk voordat de spanning verwijderd wordt.

Het advies is dan ook om voordat de spanning verwijderd wordt eerst het commando AT+CPOF te geven. Pas na de OKE hierop mag de spanning verwijderd worden.

Vraag:

Ik heb een Wavecom Supreme 10 en die wil niet aanloggen op het T-Mobile netwerk.

ANTWOORD:

Het komt vaak voor dat iemand de simkaart niet gelockt heeft. In tegenstelling tot het voorgaande type de Wavecom M1306b al waar de simkaart ingeklikt werd moet deze kaart na
het insteken, het schuifje naar rechts gezet worden. Zie hieronder de fotos:

   

Het advies is dan ook altijd om de simkaart pas te verwijderen nadat de unit voedings spanning los gekoppeld is.

Vraag:

Normaal is het zo met de Wavecom Supreme dat je er een datakaart (sim Data only) in zet en wanneer je dan ook inbeld met een Data nummer dat Data- vlaggetjes mee genereert, je in de auto answer mode binnen komt.
Genereer je voice vlaggetjes mee neemt de Wavecom (sim Data only) autoanswer mode niet op.
Wanneer je wilt dat ten alle tijde de Wavecom een inkomende lijn opneemt, hoe stel je dat in?

ANTWOORD:

Met het AT commando (ATS0=x) kunt u Voicecalls opnemen (voice vlaggetje word mee gegenereerd). U kunt dit echter niet met een Data- Only abonnement doen. Dit zal waarschijnlijk het probleem zijn. U zou beter een simkaart in kunnen doen die zowel een Voice als een Datanummer heeft. Dus twee 06 nummers.

Vraag:

Ik heb een Wavecom Supreme 10 modem, hoe in te stellen dat het modem ook opneemt in de autoanswer mode of het nu een Data call of een Voice call is? Hij moet eigenlijk ten alle tijde opnemen.

ANTWOORD:

Navraag bij de technische afdeling gaf het volgende antwoord:

Er is geen AT commando die reageert op zowel een Data als een voice call. Het commando “ATS0=2” activeert de automatische answering mode, de Wireless CPU® beantwoord de oproep altijd of het nu een Data of een Voice oproep isa.
Zie hieronder een antwoord in de Engelse taal op uw vraag:

1.If the SIM card inserted in the Wireless CPU® supports only data, then there is no possibility of Wireless® CPU answering the voice call.

2.Similarly, if the SIM card inserted in the Wireless CPU® supports only voice calls, there is no possibility of Wireless® CPU answering the data call. An attempt to make data call to the SIM will result in “NO CARRIER”.

Vraag:

Ik heb een LAN uitbreidingskaart voor de Wavecom Supreme, de IESM USB+ETHERNET. Hoe word er dan met het modem gecommuniceerd? Word de ethernet aansluiting aangemaakt als virtuele compoort of hoe moet ik dit zien?

ANTWOORD:

Op dit moment is het zo dat om ethernet te gebruiken moet u een OpenAT applicatie maken om deze aan te kunnen sturen. Net als bij C-GPS het geval is.

U kunt dan dus zelf bepalen hoe u het wilt configureren. U kunt bijvoorbeeld informatie via de ethernet poort aanbieden en deze vervolgens over GPRS sturen, of bijvoorbeeld de seriële poort gebruiken om data binnen te krijgen en deze vervolgens over ethernet verder sturen. Wat u zelf het prettigst vind.

Zie op de bijgeleverde cdrom de PDF file:  WIP_Open_AT_IP_Connectivity_Development_Guide_V5_00.pdf de ADL Guide van WIPLib 5.0. Hierin kunt u de API's zien waarmee ethernet aangestuurd kan worden.

Vraag:

Wij gebruiken veel Wavecom M1306B modems, nu gaan wij machines uitleveren over heel de wereld, wij willen dat eigenlijk ook graag met een Wavecom Supreme modem doen, maar zitten met de USA frequentie.
Weet u of Wavecom iets heeft dat ook met 1900 MHz voor de USA te bestellen is?

ANTWOORD:

De oude M1306B was een dual band modem, maar de Fastrack Supreme is een quad band modem. Default staan de Fastrack Supremes die wij leveren op de Europese banden (900/1800MHz), maar u kan dit met het commando AT+WMBS=4,1 omzetten naar naar de Amerikaanse banden (850/1900 MHz). Na deze omzetting zal de Fastrack Supreme dus in de USA kunnen werken (en hier in de EU niet meer).
Dus wanneer een machine naar de USA verscheept word is het heel simpel om te zetten.
Terug zetten naar de EU kan met het commando AT+WMBS=5,1

Vraag:

Het modem werkt perfect. Echter na het verwisselen van de SIM ging het fout. Doordat de pincode automatisch verkeerd werd ingevoerd werd de pincode geblokkeerd. Dit dachten we op te lossen door een andere SIM te plaatsen.
 
We hebben de sim eerst volledig getest met een mobiele telefoon. Bellen, gebeld worden, sms verzenden en sms ontvangen werkt.
 
Met het modem kan ik zien dat de bel over gaat als je belt (RING). We hebben geprobeerd een SMS te verzenden maar dat lukt niet. Het apparaat geeft OK, maar er komt niets aan. Terwijl het wel gewerkt heeft. Kunt u m.b.v. tips aangeven wat de oorzaak kan zijn?
 
AT
OK
AT+CPIN=0000
OK
AT+CSCA="+3165444444"   (Vodafone)
OK
AT&W
OK
AT+CMGF=1
OK
AT&W
OK
AT+CMGS="+316456789000"
>Hier een test smsje<CTRL-Z><Enter>
OK

Antwoord:

Het is gevaarlijk om het service center adres in te voeren via CSCA. Het kan zijn dat andere simkaarten een ander CSCA al op de simkaart hebben staan. Dit mag eigenlijk niet veranderd worden. Onderlinge Service centre servers kunnen vaak niet met elkaar communiceren.
De pincode is onverbiddelijk. Wanneer een simkaart bij het voorbeeld een ander pincode heeft zal binnen enkele seconden een PUK gegenereerd worden. Wanneer de pincode er niet op zit, wordt deze stap wel geaccepteerd met +CPIN: ready
Het versturen van de SMS lijkt me in orde, de commando’s en setup zijn juist. Bij het succesvol versturen krijg je een terugkoppeling +CMGS:0123, waar het modem je zegt dat dit de 123e SMS is, die het modem verlaat.
Het probleem kan dus in het CSCA liggen. Vraag / test de onderstaande resultaten op de AT commando’s:

ATi

AT&V

AT+CREG? (Deze moet 0,1 of 0,5 zijn)

AT+COPS?

AT+CPIN? (Deze geeft zeer waarschijnlijk +CPIN: ready)

AT+CSQ (wanneer er voldaan is aan een CREG 0,1 of 0,5 zou de CSQ 15 of hoger moeten zijn)

AT+CSCA?

Wat is de operator?

Is het een post/pre paid simkaart?

Vraag:

Ik wil een GPRS verbinding opzetten met een Wavecom Fastrack Supreme 10 tussen een meter en een datacollectie systeem.
Het is de bedoeling dat het datacollectiesysteem ieder uur de meter een keer uitleest.
De gasmeter wordt op de RS232 poort van de GPRS modem aangesloten. Het datacollectiesysteem heeft een verbinding met Internet.
 
Ik gebruik een sim kaart van KPN voor GPRS met een vast IP adres.
Ik heb de COM poort van de modem geprogrammeerd op 9600 baud, 8N1. Echo op deze poort staat uit.
 
Ik maak gebruik van Wipstack om de GPRS verbinding in de lucht te krijgen en een TCP/IP stack op te bouwen.
De volgende commando's zet ik met hyperterminal hiervoor in de modem:
 
AT+WIPCFG=1
AT+WIPBR=1,6
AT+WIPBR=2,6,11,"internet"
AT+WIPBR=4,6,0
AT+WIPCREATE=3,1,15000,5,6
 
Na deze commando's is de modem met een ping via internet te bereiken.
Wanneer ik echter met ons datacollectiesysteem iets stuur naar het IP adres gebeurt er helemaal niets op de com poort (UART1??).
 
Heeft u enig idee wat ik verder zou moeten doen om de com poort te koppelen aan de data welke wordt ontvangen van het datacollectiesysteem?

Antwoord:

Ook een SIM kaart een vast IP adres heeft moet men nog steeds een IP stack gebruiken om over GPRS te communiceren. De Data die over GPRS gestuurd wordt, moet altijd zijn ingepakt in IP pakketten. Hiervoor heb men de IP stack dus nodig. Dat de SIM kaart een vast IP adres heeft, betekend alleen dat elke keer dat men met deze SIM aanmeldt, u hetzelfde IP adres van het netwerk zal krijgen. Verder is er niets anders ten opzichte van een dynamisch IP adres.

 Ik neem aan dat het datacollectiesysteem een TCP socket probeert te openen op poort 15000. Controleer of de poort goed is (als het datacollectiesysteem op een andere poort een socket probeert te openen zal er niets gebeuren omdat de WIPstack nu is ingesteld om alleen op poort 15000 te luisteren). En controleer ook of het echt een TCP socket is die het systeem probeert op te zetten (als hij bv. een UDP connectie probeert op te zetten zal dit uiteraard ook niet werken).

 Met de default instellingen van de Fastrack Supreme wordt de data via de COM poort gestuurd waarmee de socket is geopend. Dit zou normaal gesproken het probleem niet moeten zijn.

Vraag:

Wij gebruiken het modem Modem Fastrack M1306B  gezien het product gebruikt wordt in in spoorwegveiligheidsproduct heb ik van het modem een MTBF (Mean time between failures)nodig.

Antwoord:

Mean time between failures of MTBF betekent het gemiddelde tijd tussen falen, waarbij het falen slaat op componenten van een installatie in dit geval de Fastrack Supreme [FSU004]. De MTBF is een methode om de betrouwbaarheid van onderdelen te vergelijken. Door de MTBF te meten kan bekeken worden waar het onderhoudsproces geöptimaliseerd kan worden door de inzet van betrouwbaardere onderdelen.

Om de MTBF te berekenen zijn een aantal parameters nodig zoals: MTTF (gemiddelde tijd tussen falen of Mean Time Till Failure), MTTR (gemiddelde reparatietijd of Mean Time Till Repair) en, minder gangbaar, MTTD(gemiddelde diagnosetijd of Mean Time Till Diagnose). Conclusie uit bovenstaand is: MTBF = MTTF + MTTD + MTTR.

Voor de Wavecom geldt simpel vertaald is de MTBF dus de “totaal gemeten tijd opgedeeld in het aantal opgetreden storingen”

Vraag:

Wat is het commando al waar je de algemene instellingen kan op vragen?

Antwoord:

Met het commando AT&V


Met dank aan Isabel

 

Terug naar de M1306B PAGINA

Terug naar de wavecom xtend PAGINA

HOME

BESTELLEN

E-Mail voor vragen aan DDS.
(C) 2011 DDS Electronics Europe B.V.  Alle rechten voorbehouden.   ( WIJZIGINGEN IN PRIJS EN MODEL, EVENALS TEKST FOUTEN VOORBEHOUDEN