Makkelijk en snel bestellen? Klik hier om naar onze nieuwe webshop te gaan. |
GSM-R voor RailRoad 17.09.2004: Het GSM-R netwerk vrijgegeven voor
gebruik
GSM-R wat is dat? De GSM-R naam is de naam van het europese spoorweg
netwerk. GSM-R staat voor GSM voor Railways. GSM-R is dus speciaal
ontworpen voor "trein spoor" toepassingen, zoals communicatie tussen
machinist en railverkeersleiding, treinpersoneel onderling, rangeerders,
onderhoudsploegen langs het spoor, etc. Recentelijk is het gehele GSM-R systeem -netwerk randapparatuur - beoordeeld door de Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie Rail, op basis van een integrale safety case die door ProRail en NSR is opgesteld. Op 17 augustus 2004 heeft IVW-DR het GSM-R systeem formeel vrijgegeven voor gebruik voor aan spoorwegveiligheid gerelateerde communicatie. Met de hier rechts afgebeelde spectrum monitor van AOR kunnen zeer goed stoor bronnen van GSM-R signalen in kaart worden gebracht, voor meer info zie deze pagina: Spectrum Monitor Dit houdt tevens in dat vanaf deze datum het is toegestaan dat vervoerders de bestaande Telerail treinradio' s vervangen door gecertificeerde GSM-R treinradio. NS Reizigers is als eerste vervoerder gestart met de ombouw van haar treinradio's. Sinds begin september rijden er derhalve "GSM-R" treinen en Telerail treinen door Nederland. Hiermee is dus een start gemaakt met de migratie van het huidige Telerail naar het GSM-R netwerk. Zoals het er nu naar uit ziet blijft het Telerail netwerk tot medio 2006 naast het GSM-R operationeel. Gedurende de komende twee jaar hebben de vervoerders in Nederland dus de tijd om de treinradio om te bouwen. De GSM for Railways (GSM-R) is een internationale standaard voor het pan-Europese digitale radionetwerk. Deze standaard beantwoordt aan de specificaties van het project EIRENE (European Integrated Railway Radio Enhanced NEtwork) die zijn uitgegeven door het UIC (Internationale Spoorwegunie), genormaliseerd door het ETSI (European Telecommunication Standard Institute) en gevalideerd door het consortium MORANE (MObile Radio for railway Networks in Europe). De normalisering van de digitale radio voor de Europese spoorwegen heeft als doel de spoornetten interoperabel te maken, overeenkomstig de Europese richtlijnen 96/48/CE en 2001/16/CE. Net als 32 andere Europese spoornetten heeft de NMBS het akkoordprotocol EIRENE van 19 juni 1997 ondertekend en zich ertoe verbonden een digitaal radionetwerk te ontwikkelen. Ze beantwoordt aldus aan de behoeften inzake mobiele verbindingen op vlakken zoals toezicht op en veiligheid van het treinverkeer alsook de veiligheid van het personeel van de treindiensten of personeel dat belast is met infrastructuurwerken. GSM-R biedt geavanceerde veiligheidsfuncties voor de mobiele verbindingen zowel voor binnenlands verkeer als voor internationaal verkeer. Het vervangt het merendeel van de actuele analoge radionetwerken, meer bepaald het lijnradiosysteem dat de treinbestuurders in verbinding stelt met de dispatchers, en die zich momenteel uitstrekken over 63% van de spoorlijnen. GSM-R zal worden aangewend op het hele spoornet (± 3.000 km), in de stations, de onderhoudswerkplaatsen en bepaalde belangrijke administratieve gebouwen. Het zal het mobiel gedeelte zijn van het telecommunicatienetwerk van de NMBS, waarin het zal moeten worden opgenomen. GSM-R is uitsluitend bestemd voor intern gebruik bij de NMBS en zal niet worden ingezet voor commerciele dienstverlening. Het digitale GSM-R-radionetwerk is een permanent en erg betrouwbaar transmissiesysteem met een grote actieradius. Het zal hoofdzakelijk de spraak- en datadiensten ondersteunen en radio-ondersteuning bieden voor het Europees seinstelsel ERTMS (European Rail Traffic Management System) / ETCS (European Train Control System) en in eerste instantie op de hogesnelheidslijnen. Verder zullen de diensten GPRS (General Packet Radio Service) voor de telematicatoepassingen alsook SMS (Short Message Service) en telefax eveneens beschikbaar zijn op het hele net.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
De Europese richtlijn 96/48 en de implementatie ervan in ons Belgisch recht via het koninklijk besluit van 3 april 2000 hebben betrekking op de interoperabiliteit van het trans-Europese hogesnelheidssysteem. De NMBS heeft beslist de GSM-R toe te passen voor al haar spoorlijnen, conventioneel verkeer inbegrepen. Op die manier lopen we vooruit op de toepassing van de richtlijn 2001/16 van het Europees parlement in ons juridisch systeem. De NMBS zal geen nieuwe mobiele operator worden, hoofdzakelijk om de volgende redenen : Het kader waarin de frequenties GSM-R mogen gebruikt
worden, is strikt bepaald door het BIPT en de NMBS heeft geen licentie
voor openbare mobiele telefonie; Het GSM-R-netwerk zal onderling op de openbare GSM-netwerken kunnen aangesloten worden, uitsluitend om een grotere veiligheid van het spoorverkeer te waarborgen en om het NMBS-personeel te kunnen contacteren op plaatsen buiten het bereik van de GSM-R. De NMBS zal rekening houden met de wetgeving inzake GSM/GSM-R en inzake stedenbouwkundige en milieuaspecten.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
HOME |